Rabu, 18 November 2015

Mengapa Adakah Peneroka Bawa Itu?

Mengapa Adakah Peneroka Bawa Itu?

Adalah sukar untuk membayangkan masa apabila bunga liar yang tidak muncul dan bidang alfalfa tidak ada. Kebanyakan tumbuh-tumbuhan dan binatang yang kita mengambil mudah tidak berasal dari Amerika Utara. Sebahagian daripada mereka telah dibawa dari lebih laut, dan telah mendatangkan berkat, tetapi orang lain sering syaitan, terutama oleh mereka yang cuba untuk memulihkan spesies asli. Setiap negeri di Kesatuan mempunyai senarai spesies invasif mereka ingin dapat menghilangkan.

Spesies dalam senarai ini, bagi sebahagian besar, sangat berguna. Sebahagian daripada mereka telah mendapat di luar kawalan, tetapi ini boleh diperbaiki dengan sedikit kerja di pihak kami. Itulah terutamanya benar kucing rumah biasa. Tidak terkawal, mereka mengambil masa agak tol di hidupan liar asli kecil, walaupun kebanyakan kita bersyukur apabila sasaran adalah tikus yang telah mendapat ke dalam rumah kita.

Lembu: Lembu dan kambing tidak asli. Mereka telah dibawa untuk menyediakan makanan dan kulit, dan sangat berguna dalam bidang lain. Lembu boleh dilatih untuk membajak sawah dan tarik gerabak manakala kambing surefooted dapat pergi ke berus yang mungkin menjadi masalah sekiranya permulaan api. Walau bagaimanapun, kedua-dua telah melarikan diri, walaupun orang-orang liar tidak mempunyai banyak wilayah dibiarkan berkeliaran.

Kucing: Haiwan ini berguna telah dibawa untuk membantu (seperti yang dinyatakan di atas) menjaga penduduk tikus ke bawah. Mereka biasanya tinggal dalam kandang untuk melindungi rumput kering berharga dan bijirin. Mereka juga penghalang untuk virus dan jangkitan yang disebabkan oleh kutu dan tikus. Banyak kawasan kini mempunyai masalah dengan kucing liar. A doktor haiwan murah hati di bandar kami telah menubuhkan program untuk murah (atau bebas seperti yang diperlukan) spaying dan dikasi. Ferals terperangkap dalam perangkap berperikemanusiaan, kemudian dibawa ke pejabat. Mereka mempunyai apa yang tidak patah tetap, dan dikembalikan kepada tanah jajahan. Kucing muda, jika mereka boleh dijinakkan, sering pakai keluar.

Catnip: Herba kegemaran kucing telah dibawa ke Dunia Baru kerana beberapa sebab. Wanita dipercayai bahawa mandi dalam air yang kaya dengan catnip akan meningkatkan peluang mereka untuk mempunyai anak. Ia juga digunakan sebagai relaxant ringan, dianggap cukup selamat untuk kanak-kanak. Ini adalah salah satu tumbuhan yang tidak mungkin menjadi invasif, kerana kucing telah disediakan kepadanya.

Dandelion: Setiap bahagian tumbuhan ini adalah berguna kepada peneroka. Daun menyediakan makanan, bunga boleh dibuat ke dalam arak dan akar telah digunakan secara perubatan. Ia telah lama dianggap sebagai diuretik herba yang sangat baik. Malangnya, mereka dengan cepat melarikan diri penanaman dan boleh dilihat di kilometer dan taman-taman di seluruh negara.

Cacing tanah: Terdapat dua spesies dalam senarai ini yang boleh menjadi sesuatu yang mengejutkan. Cacing tanah diimport; mereka tidak berasal dari Amerika Utara. Tanpa pembantu taman, menanam tanaman agak sukar. Cacing tanah aerate tanah, membolehkan ruang untuk akar berkembang.

Madu Lebah: Ini adalah kejutan kedua. Kami mempunyai banyak lebah, tetapi bukan jenis yang paling sering dikaitkan dengan penyimpanan lebah dan madu. Ini perlu diperkenalkan untuk memupuk beberapa tanaman Eropah, yang memerlukan pendebungaan oleh proses itu.

Pic: Ia adalah sukar untuk memikirkan Georgia tanpa perkataan "pic," tetapi ada suatu masa ketika Georgia mempunyai nary pokok. Buah ini berasal dari Parsi (kini Iran) dan telah dibawa.

Walaupun tumbuhan ini mempunyai kegunaan mereka, ia benar-benar tidak adalah idea yang baik untuk memperkenalkan spesies baru tanpa memastikan mereka tidak akan menjadi suatu kacau ganggu. Sebelum meletakkan dalam taman atau melabur dalam haiwan peliharaan eksotik, mengetahui apa undang-undang yang berada di dalam kawasan anda. Juga, anda perlu menghubungi Suruhanjaya pertanian daerah anda untuk memastikan anda tidak menanam satu spesies invasif. Melakukan ini adalah cara yang baik untuk memastikan bahawa pembelian anda adalah selamat untuk komuniti anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar